Saturday, December 26, 2009

Terima kasih BONDA...

Terima kasih kerana mengajarku pelbagai ilmu..
Terima kasih kerana menjagaku saat aku sakit..
Terima kasih kerana menjahitkan baju untukku,
Terima kasih kerana memasak lauk kegemaranku..

Terima kasih kerana menyekolahkanku..
Terima kasih kerana menyediakan keperluanku..
Terima kasih kerana merinduiku...
Terima kasih kerana mendoakanku..

Terima kasih kerana berada di sisiku..
di saat orang lain meninggalkanku..
Terima kasih kerana percaya padaku..
di saat orang lain menidakkan aku..

Walau aku banyak menyakitimu,
Walau aku banyak mengecewakanmu..
Walau aku memberi derita kepadamu..

Kau tetap menyayangiku,
dan memaafkan dosa-dosaku..

Terima kasih BONDA...

Friday, December 25, 2009

selamat hari lahir BONDA!!!

selamat hari lahir BONDA!!!
dri ini sgt sayangkan bonda...
semoga setiap langkahku dibawah restuMU...
aku b'syukur memperolehi bonda sepertimu, dikau mempertaruhkan nyawa supaya dri ini dpt hidup didunia....
bonda!!
segala kelemahanku dikau jaga,segala kelebihanku dikau agungkan..
dikau memperbetulkan kesilapanku yg lalu.. agar aku bdiri di dunia yg sebenar, tdk b'ada didlm kelompok bpura-pura...
bonda!!
kini dikau mengharapkn kejayaan pdaku.. tpi maaf bonda,
diri ini tdk b'kemampuan utk menunaikan impianmu itu!! dri ini msih tdk bupaya melangkah sejauh itu.. tpi diri ini sentiasa b'doa menjdi anak yg solehah, akn sentiase mengesat air matamu.. tlalu bnyk diri ini melukan htimu,maaf kan dri ini bonda..
bonda,
selamaku bjauhan darimu,hnya shabat sejati disisi ku.. itu lah shabatku SABRINA bonda!! die lah yg mengganti tempatmu bonda semasa ku b'ada di perantauan dlm
ku menuntut ilmu... dielah yg allah bri pdaku,agr dri ini tdk kaku b'diri didunia yg sebenar... b'tapa ku b'syukur kehadirannya bonda, tlalu bnyk isi hatiku yg telah ku kongsi pdanye...
die lah bonda,insan yg ku cerita selama ini pdamu...
dielah yg membuat anakmu menjadi seperti ini, dielah yg membri tahu pda diri ini tentang kehidupan hakiki... die lah yg mengajar diri ini tntang cinta sejati,hnya untuk illahi..
bonda!!
anakmu ini amat bsyukur bonda..segala yg ku miliki sgt bernilai..
anakmu sentiasa ingt pesan bonda....
sayang bonda....
25 december 2009

Aku Tinggalkan driMU Demi Allah

Aku Tinggalkan Dia Demi Allah

Dengan nama Allah Sebaik-baik Pemberi Ganjaran...
Namamukah yang tertulis di luh mahfuz sana?Engkaukah yang bakal menemaniku jalan menuju syurga?Dirimukah yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?
Aduhai puteraku...Adakah kau yang tercipta untukku?
Jawab pertanyaanku ini.Jawab!!!!Kau takkan pernah dapat memberi jawapan,Kerna jawapannya bukan di tanganmu, tetapi di tanganNya...
Di tangan Tuhan kita!! Allah Tuhanku dan Tuhanmu...
Gelisahku memikirkan dirimu dan ketakutanku memikirkan Tuhanku..
Aduhai puteraku,
Maafkan aku...Ketakutanku pada Tuhanku melebihi kegelisahanku memikirkanmu...Jemput diriku pabila waktunya tiba..Sebelum sampai saat itu, biarkan aku sendiri bersama Si Dia...Akan kucipta cinta bersama Dia,sebelum kucipta cinta antara kita...
Jadilah dirimu kumbang yang hebat dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar...Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu sayang...Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata Yakinlah! Akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti..dan sesungguhnya hari kemudian itu lebih baik bagimu daripada yang sekarang (permulaan).
Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu , lalu (hati) kamu menjadi puas.[Ad dhuha: 4 & 5]
Untuk itu,aku tinggalkan dirimu padaNya..Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu.Tidak ada suatu binatang melata melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya. Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus....
usah bersedih atas perpisahan sementara ini..jika benar kau tercipta untukku, tiada apa yang dapat menghalangnya..sebelum saat itu tiba,berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan mohonlah padanya dengan penuh mengharap...
Beruntunglah kamu!
tatkala Allah memilihmu untuk menyedari hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita...Allah memilihmu sayang!!Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini....Dan tika kamu merasa lemah,Mohonlah kekuatan dari-Nya..Allah itu dekat yakin pasti...
~sYg,KauLa MuTiArA t’PiLiH..JaGaLaH KiLaUaNmU sYg,JgN RoSaKkN KiLaUaNmU SeBeLuM yG HaLaL iNi TiBa...:)~

Wahai sahabatku

Wahai sahabatku...
p’shbtn yg t’bina antara kita b’dua ibarat istana dipadang pasir,sukar d'cari tetapi mudah dracuni.kehadiran kamu sebagai shbtku mengajarku erti kehidupan yg sebenar.p’shbtn yg sejati adlh p’shbtn yg b’landaskn keimanan kpd ALLAH SWT,keluhuran hati yg itu,kesetiaan yg abadi dan pengorbanan yg meruntun jiwa..sahabat yg setia pasti akn m’bantu dn mengajar shbtnya meneroka dan menuju cahaya keimanan...
khas utkmu sahabatku..^_^
terima kasih krn membri aku peluang menjadi sahabatmu...

KENANG KESILAPAN SILAM..

LALAI
assalammualaikum
kdg2 sebagai manusia kita sentiasa lalai..lalai dlm apa jua perkara yg telah dan ingin kita lakukan...maka saya sentiasa ingatkan diri saya dan setiap dipenghujung malam apa kesilapan yg telah saya buat?apa kebaikan yg tlah sy buat?adakah saya sakiti hati sesiapa pd hari ini?...oleh itu, bg saya ape2 pun kesilapan dtg dr diri kita..atas kite nak perbetulkannye atau tidak..Allah S.W.T. telah mengurniakan akal utk kita bezakan mana yg baik n mana yg buruk..jd kita gunakannya dgn sebaik mungkin..
Kdg2 ape yg Allah S.W.T kurniakan itu tidak tepat dgn kehendak kita,itu Ujian...Allah telah berfirman.“Apakah Manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata kami beriman sedangkan mereka belum diuji dengan sesuatu percubaan, dan demi sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka dengan ujian yang demikian nyatalah apa yang diketahui oleh Allah tentang orang-orang yang beriman dan nyata pula apa yang diketahui tentang orang-orang yang berdusta” ( surah al - Ankabut ayat 2 – 3 ) oleh itu,marilah kita suburkan kehidupan dengan kemuliaan....
Wassalam...

LUKA!!!

LUKA!!!
Luka yang paling dalam adalah luka kerana hirisan pertama.Sakit yang paling sakit adalah sakit yang di ciptakan orang yang paling kita cintai.
Itulah kenyataan, lumrah alam. Tapi, mematahkan seluruh tangan kerana hirisan kecil di jari adalah suatu tindakan yang tidak bijak. Maksud saya, mensia-siakan seumur hidup kita kerana menangisi dan mengenang luka yang silam adalah tidak berbaloi! Luka di jari akan sembuh dengan sendirinya, cuma terserah kepada kita bagaimana untuk mengizinkannya sembuh. Kalu nak cepat baik, letak la ubat, dan sebaliknya..begitulah juga kehidupan ini..

Wednesday, December 23, 2009


Mentari Hidup

Kala senja itu tiba kutermenung sendirian,terasa diriku ini jauh dari rahmat Tuhan..Dosa yang aku lakukan menerjah ruang fikiran,masihkah ada untukku keampunan...

Gelap rasa dunia ini tanpa cahaya Ilahi, baru kini kusedari jalan yang aku lalui...Memusnah pedoman hidup,melempar hatiku ini ke lembah kehinaan..

Dalam kegelapan itu terbit cahaya dari-Mu,memandu hamba-Mu menuju iman..Menginsafi diri dengan ketaqwaan dan kesabaran..

Kau terangi jalanku menuju syurga-Mu dan Kau tunjuki dengan hidayah-Mu,Hanyalah pada-Mu kuhadapkan diri mohon keampunan..

Wahai Yang Maha Pengasih bantulah hamba-Mu ini,yang kian terumbang-ambing di dalam arus duniawi..Kuberdoa kepada-Mu memohon limpah rahmat-Mu
Mentari hidupku kan bersinar kembali...


Monday, December 21, 2009

muhasabah cinta..

muhasabah cinta..

Wahai... Pemilik nyawaku,betapa lemah diriku ini.. Berat ujian dariMu,ku pasrahkan semua padaMu... Tuhan,baru ku sadar indah nikmat sehat itu.Tak pandai aku bersyukur,kini ku harapkan cintaMu.....

Kata-kata cinta terucap indah mengalun berzikir di kidung doaku... Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku...Butir-butir cinta air mataku,teringat semua yang Kau beri untukku...Ampuni khilaf dan salah selama ini Ya ilahi....Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku,lindungiku dari putus asa..Jika ku harus mati pertemukan aku dgnmu....

Kata-kata cinta terucap indah mengalun berzikir di kidung doaku... Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku...Butir-butir cinta air mataku,teringat semua yang Kau beri untukku...Ampuni khilaf dan salah selama ini Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Friday, December 18, 2009


Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:

Tidak sempurna iman seseorang itu selagi ia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri.

(Riwayat Bukhari dan Muslim)


Begitulah..indahnya Islam. Jauh dari unsur mementingkan diri atau nafsi-nafsi sehinggakan kasih sesama saudara diletakkan sebagai syarat kesempurnaan iman. Orang yang hidup tanpa sahabat akan sentiasa merasa sunyi. Dalam menjalani kehidupan seharian bersahabatlah dengan orang di sekeliling anda, ia tidak merugikan sedikit pun malahan menguntungkan. Namun dasarilah ukhwah dengan ketaqwaan nescaya tidak akan sia-sia nilai persahabatan itu. Hidup dikelilingi sahabat mulia akan sentiasa mengingatkan di saat kita lupa, memujuk di saat kita sedih, menasihati di saat khilaf dan menjadi penguat di dalam perjuangan. Sama-sama berganding bahu susah dan senang diharungi demi sebuah perjuangan menyampaikan risalah Allah dan mencari redha-Nya. Alangkah indah.Tidak ada persahabatan tanpa ketaqwaan kerana sepertimana firman Allah Ta'ala di dalam al-Quran,

“Teman-teman akrab pada hari itu sebahagiannya menjadi musuh-musuh bagi sebahagian yang lain kecuali orang-orang yang bertaqwa.”

(Surah az-Zukhruf [43]:67)



Oleh itu,bersamalah kita menjaga ukhwah yang telah terjalin,mudah-mudahan ia menjadi antara jalan yang membawa kita semakin dekat dengan Ar- Rahim. Dari Imam Malik, Nabi SAW bersabda Allah SWT berfirman “KecintaanKu didapati oleh orang-orang yang saling mencintai dan saling duduk kerana Aku, saling berkunjung keranaKu dan saling memberi keranaKu.” (Al Muwatta’)

Untuk menyahut seruan ini, cuba kita praktikkan beberapa perkara di bawah. Semoga dengan cara ini ukhwah yang telah terjalin akan bertambah kukuh dan manis serta menambahkan keimanan kita Insya ALLAH.

1. Nyatakan rasa kasihmu terhadap saudaramu. Sabda Rasulullah: Jika seseorang itu kasih akan saudaranya, beritahulah kepadanya bahawa dia kasih kepadanya. (Riwayat Abu Daud dan Tarmidzi)

2. Mintalah supaya saudaramu mendoakanmu sebelum berpisah. Umar al-Khattab r.a berkata, Saya minta izin kepada baginda Rasulullah s.a.w untuk mengerjakan umarah. Baginda Rasulullah s.a.w membenarkan dan berpesan; Jangan lupa berdoa untuk kami bersama. (Riwayat Abu Daud dan Tarmidzi).

3. Segeralah bersalam apabila bertemu. Sabda Rasulullah s.a.w, Tiadalah dua orang muslim yang bertemu lalu bersalaman melainkan dosa mereka akan diampunkan sebelum berpisah.

4. Bermanis muka apabila bertemu Janganlah kamu memandang hina terhadap kebaikan walaupun kecil, sekalipun bermanis muka ketika bertemu dengan kawan-kawan.

5. Memberi ucapan tahniah kepada saudaranya dan menyukakan hatinya. Siapa yang menemui saudaranya dengan apa-apa yang menyukakannya, nescaya Allah akan menyukannya pada hari kiamat.

6. Laksanakan tanggungjawab persaudaraan dengan sempurna. Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: Siapa yang melapangkan satu kesusahan orang yang beriman daripada kesusahan-kesusahan dunia, Allah akan melapangkan orang itu, satu kerumitan daripada kerumitan Akhirat. Dan siapa yang memudahkan orang yang susah, Allah akan memudahkannya di dunia dan akhirat. Siapa yang menutup keaiban orang Islam, Allah akan menutupkan keaibannya di dunia dan akhirat. Dan Allah sentiasa menolong hamba itu selagi hamba itu mahu menolong saudaranya. (Riwayat Muslim)


Buat semua sahabat ku tersayang, aku sangat menyayangimu, mencintai dan merinduimu... Bilakah agaknya lagi dapat kita bertemu. Rindu sungguh rasa di hati ini. Apakan daya takdir ALLAH memisahkan kita jauh dimata namun dekat di hati. Terima kasih di atas segalanya dan maafkanlah segala kekhilafan diri ini. Semoga ukhwah yang dijalin diredhai ALLAH dan kekal ke syurga..insya ALLAH. (:

Dari Abu Malik Al Asya’ari, Rasulullah SAW bersabda tentang golongan manusia yang dicemburui oleh para nabi dan syuhada’, “mereka adalah orang yang saling mencintai kerana Allah, bukan kerana kekerabatan mereka, bukan kerana harta yang saling mereka berikan. Demi Allah, wajah-wajah mereka adalah seperti cahaya dan mereka saling berada di atas cahaya. Mereka tidak berasa takut dikala manusia ketakutan dan mereka tidak bersedih dihati tatkala manusia bersedih hati…” (Hadith Riwayat Ahmad)

Thursday, December 17, 2009

IBU..

KASIHNYA SEORANG WANITA YANG BERGELAR IBU..

Akhirnya...aku balik jua ke kampung menemui ibu tersayang..tak sabar menunggu saat itu..rindunya aku pada ibu tak dapat tertahan rasanya..jika ketika ini hanya mendengar suaranya dicorong telefon tapi itu tidak memadai...Kerana wajahnya tidak dapat ana lihat..Bila rindu gambarnya jadi penawar hati...Ingat lagi, ketika ana menelefonnya...mendengar suara cerianya katanya: "ibu tak sabar tunggu kamu balik.ibu nak dengar cerita dari kamu ketika berada di sana...ibu pun banyak yang nak diceritakan pada kamu...Ok,jaga diri dan tabah hadapi hidup kamu.ibu selalu doakan kamu ...ibu rindu kamu...

"Sayang ibu jua...Kataku, "lyn pun doakan ibu sentiasa dalam rahmat-Nya dan selalu bahagia.."

Teringat satu perkara telah berlaku pada ibu. aku lihat dia menangis tapi bila aku datang dia mengesat air matanya...Bila aku tanya mengapa dia menangis dia selalu cakap perkataan yang sama.."Tak de apa yang berlaku cuma ibu sakit mata je..."

Hatiku tak puas hati bila itu saja jawapan yang diberi.Rasa sakit sangat hati ni bila ada orang sakitkan hatinya.Walaupun ibu cakap tak de apa2, tapi hati ini tetap rasakan pasti ada perkara yang dia sembunyikan...cuma ibu tak nak aku jadi marah..

Selalu ibu nasihat kepadaku:

"lyn,dekat luar sana banyak cabaran yang akan kamu tempuhi tapi ibu nak ingatkan walaupun apa pun yang kamu akan tempuhi jangan sesekali kamu cepat berputus asa kerana bila kamu berputus asa ramai yang bersorak dengan kegagalan kamu.Teruskanlah selagi berdaya kerana Allah sentiasa bersama kamu...Di mana saja kamu berada pasti Allah melihat..Allah itu lebih mengetahui segala-galanya,"

aku setia mendengar bicaranya dan setia duduk menemaninya keseorangan...

Suka melihat dia tersenyum..suka melihat dia ketawa..Hilang segala duka bila melihatnya gembira..

Wahai sahabatku,

Gembirakanlah hati ibumu...walau hanya secebis kata-kata yang amat bermakna, katakanlah....hilangkanlah egomu hanya pada orang tuamu saja.. katakanlah sayang pada wanita yang bergelar ibu,mama,mak,ummi,mummy,mom,bonda dan macam2 lagi....Nescaya kata-kata itu akan mereka sematkan dihati mereka dan takkan hilang dek ketuaan mereka kerana apa?Kerana kata-kata itu lahir dari bicara anaknya yang dicintai...Itulah kasih wanita yang bergelar ibu,mama,mak,ummi,mummy,mom,bonda.....

Pernah ibu ku ingatkanku suatu perkara satu hari dulu..katanya:

"Syurga seorang anak di bawah tapak kaki seorang ibu.Jika redha ibu itu terhadap anaknya maka disitulah redha Allah.Tetapi bila seorang anak perempuan sudah berkahwin maka kamu mesti ingat hajar...Syurga seorang isteri adalah suaminya.Lihatlah,diluar sana mengapa ada suami isteri bergaduh dan hidup dalam kucar kacir kerana isterinya tidak menghormati suami sendiri.Sentiasa menyumpah suami..nikmat perkahwinan sudah tiada dalam rumahtangga mereka."

Banyak yang ibu nasihat padaku..jika ingin tulis dalam blog ni takkan habis..aku bersyukur anugerah ibu yang penyayang kerana itu aku sentiasa ingin sepertinya...Bila hadapi masalah, ibu akan selesaikan tanpa bantuan sesiapa kerana dia pasti Allah sentiasa menolongnya...Itulah ibu yang aku sayang sangat...!!

Hidup ibu sentiasa dalam kesedihan tetapi dia tak pernah menunjukkan kesedihannya...ibu pernah bertanya,

"lyn sayang ibu tak?"aku memandangnya dengan senyuman...Tapi mengapa dia bertanya dengan tiba2,otak ni ligat berfikir.. Aku jawab..

"Mestilah lyn sayang ibu.."jawabku."fazlyn..."katanya terhenti..Aku faham bila dia sudah panggil dengan nama penuh maknanya mesti perkara yang penting akan mama katakan...Dia tak mahu aku macam budak-budak kecil lagi..

"Kamu tahu fazlyn..Jika kita sayang seseorang itu pasti suatu hari nanti orang itu akan tinggalkan kita.Tidak kira orang itu tinggalkan kita sebab kematian atau menyakitkan hati kita...Yang pasti ia tidak akan kekal.Jadi kamu mesti bersedia untuk rasa ditinggalkan.Jika kamu bersedia untuk memberi kasih sayang kamu pada seseorang,kamu jua bersedia untuk kehilangannya.Hidup ibu pun bukannya lama lagi.Kamu mesti cari sebanyak mana pun ilmu untuk bekalan kamu jua.. Matang dalam hadapi masalah."

aku hanya diam tanpa kata-kata.Hati ini dipagut pilu dek kata-kata ibu.Apa akan aku buat kalau ia terjadi betul..

"ibu..dalam dunia ni tak ada ke, kasih sayang yang kekal selama lamanya?" aku menyoalnya.

"Kalau kamu nak sentiasa disayangi..Kamu cintailah Allah.Pasti kamu akan dicintai ramai..."

Begitulah ibu..dialah ibu, dialah jua sahabat, dia jua penasihat...Bagaimana pula kalian sudahkah lafazkan SAYANG PADA WANITA YANG BERGELAR IBU , MAMA ,MAK ,UMMI, MUMMY , BONDA ,MOM....

Warkah Cinta untuk Jiwa...

Warkah ini ku tujukan untuk diriku sendiri,serta sahabat-sahabat tercintaku.. Yang insyaAllah tetap mencintai Allah dan RasulNya di atas segalanya,kerana hanya cinta itu yang dapat mengalahkan segalanya..cinta hakiki yang membuat manusia melihat segalanya dari sudut pandangan yang berbeza,lebih bermakna dan indah...

Warkah ini ku tujukan untuk hatiku dan hati sahabat-sahabat tercintaku.. yang kerap kali terisi oleh cinta selain dariNya.. yang mudah sekali terlena oleh indahnya dunia yang terkadang melakukan segalanya bukan keranaNya, lalu di ruang hatinya yang kelam merasa senang jika dilihat dan dipuji orang,entah di mana keikhlasannya....Maka saat merasakan kekecewaan dan kelelahan..kerana perkara yang dilakukan tidak sepenuhnya berlandaskan keikhlasan, padahal Allah tidak pernah menanyakan hasil..Sesungguhnya, dia akan melihat kesungguhan dalam berproses...

Warkah ini ku tujukan pula untuk jiwaku serta jiwa sahabat-sahabat tercintaku..yang mulai lelah menapaki jalanNya,ketika seringkali mengeluh merasa dibebani..bahkan terpaksa untuk menjalankan tugas yang sangat mulia...Padahal tiada kesakitan, kelelahan serta kepayahan yang dirasakan oleh seorang hamba..melainkan Allah akan mengampuni dosa-dosanya...

Warkah ini ku tujukan untuk ruh ku dan ruh sahabat-sahabat tercintaku..yang mulai terhakis oleh dunia yang menipu..serta membiarkan fitrahnya tertutup oleh maksiat yang dinikmati,lalu dimanakah kejujuran diletakkan?dan kini..terabailah sudah nurani yang bersih,saat ibadah hanyalah sebagai rutin belaka..saat jasmani dan fikiran disibukkan oleh dunia.. saat wajah menampakkan kebahagiaan yang penuh kepalsuan.Cuba lihat disana..!!Hatimu menangis dan meranakah?

Warkah ini ku tujukan untuk diriku dan diri sahabat-sahabat tercintaku..yang sombong..yang terkadang bangga pada dirinya sendiri...Sungguh tiada satu pun yang membuat kita lebih di hadapanNya selain ketakwaan....Padahal kita menyedari bahawa tiap-tiap jiwa akan merasakan mati,namun kita masih bergulat terus dengan kefanaan...

Warkah ini ku tujukan untuk hatiku dan hati sahabat-sahabat tercintaku yang mulai mati..saat tiada getar ketika asma Allah disebut..saat tiada sesal ketika kebaikan berlalu begitu sahaja..
saat tiada rasa takut padaNya ketika maksiat dilakukan..dan tiada merasa berdosa..
ketika menzalimi diri sendiri dan orang lain...

Akhirnya..

Warkah ini ku tujukan untuk jiwa yang masih memiliki cahaya meskipun sedikit..jangan biarkan cahaya itu padam...Maka terus kumpulkan cahaya itu hingga ia dapat menerangi wajah-wajah di sekeliling..memberikan keindahan Islam..yang sesungguhnya hanya dengan kekuatan dariNya..

"Ya..Allah yang maha membolak-balikkan hati,
tetapkan hati ini pada agamaMU, taat kepadaMu dan dakwah di jalanMu "

Wallahualam

Semoga dapat membangkitkan iman yang sedang mati dan 'menggongcang' diri yang selalu berdiam diri.Kembalikan semangat itu sahabat-sahabat tercintaku..... Ada Allah dan orang-orang beriman yang selalu menemani di kala hati sedang "lelah".

Friday, December 4, 2009

Belajarlah Salahkan Diri...

Belajarlah Salahkan Diri....JANGAN FIKIR KITA JE BETUL..

Assalamulaikum W.B.R dan salam ukhuwah..



Seringkali apabila berlaku musibah atau ditimpa kesusahan,kita sering menyalahkan orang lain malah ada yang tergamak mengatakan.."Ahh..ni semua kerja tuhan"..Tambah MEMILUKAN bila terkeluar ayat ini."Ya Allah apa salahku sehinga Kau tergamak menghukumku sebegini.."

Persoalannya..pernahkah kita terfikir apa yang terjadi semua atas kedaifan kita sendiri?



SALAHKAH MENYALAHKAN DIRI??JANGAN FIKIR KITA JE BETUL..

Saya teringat kata-kata Al-Muzanni yang berpesan: "Apabila engkau melihat wujud kekeringan cinta dalam diri sahabatmu terhadapmu, demikian itu kerana dosa yang engkau lakukan, maka cepat-cepatlah bertaubat kepada Allah."

Itulah adab ukhuwwah, apabila berlaku kekeringan dalam hubungan setelah ia diikat atas ikatan akidah dan perjuang, ketahuilah, kesalahan pertama adalah pada diri anda sebelum sahabat anda.

Al-Quran juga mengajar Muslim supaya menyalahkan diri sendiri terlebih dahulu sebelum menyalahkan orang lain atas musibah yang menimpa dirinya. Bukan salah takdir tetapi kecuaian diri yang menyebabkan semua itu berlaku...

Firman Allah SWT: “Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).”

Menuding jari ke arah diri sendiri membuka ruang yang merdeka untuk memuhasabah diri. Muhasabah diri yang betul mampu menjadi asas plan tindakan memperbaiki diri dan mengangkat kualitinya menuju redha Ilahi.


KAWAN BAIK ATAU KAWAN SEJATI?

Ada sahabat yang sanggup memutuskan hubungan hanya kerana sahabatnya menegur dan memberi nasihat. Padahal apa yang dilakukan oleh sahabatnya itu merupakan tanda kasih sayang dan berpegang dengan amanah persahabatan. Kawan terbaik bukanlah yang mulutnya sentiasa menyanyikan lagu pujian. Kawan terbaik ialah yang sentiasa berusaha untuk memperbaiki sahabatnya. Sanggup menegur kelemahannya dan berkongsi kegembiraannya. Sahabat begini sebenarnya telah melaksanakan perintah Rasulullah SAW yang mengatakan: Agama itu adalah nasihat.

Pahit macamana pun teguran dan nasihat dari seorang sahabat yang telah terbukti kejujurannya selama bertahun-tahun, kunyahlah ia sampai lumat dan tapislah patinya dengan sempurna dan jangan sesekali dibuang kecuali terbukti mudharatnya.

Bersikap memencil diri hanya kerana ditegur, tandanya tidak sempurna hak ukhuwwah kita tunaikan. Kita ‘berdada sempit’. Sepatutnya kita panjatkan jutaan syukur kepada sahabat kita kerana di zaman orang ramai lebih tertumpu kepada sesuatu yang mendatangkan pulangan pada diri sendiri, masih ada yang sanggup peduli kelemahan kita. Itu tandanya ia sayang pada kita, ingin melihat kebahagiaan kita, ingin kita hidup sempurna. Kalau bukan tujuan itu, sudah pasti ia biarkan kita hanyut dalam kepalsuan hidup tanpa teman pembimbing.


BELAJARLAH SALAHKAN DIRI....

Namun andainya kita masih tidak pandai menyalahkan diri dan beranggapan semua yang di sekeliling kita salah, tunggulah harinya kita ditinggalkan bersendirian. Hati-hati waktu itu melayarkan bahtera hidup, takut tenggelam setelah diberi nasihat dan peringatan.

Waktu itu jangan marah kalau ada suara dari langit berkata: Padan muka, aku sudah cakap semua tu dahulu!!!


Wallahualam...

ANDA BACA
ANDA TENTUKAN...

Wednesday, December 2, 2009

Warkah untuk Hawa dari Adam...

Hawa,
Sedarlah engkau sebelum datangnya sinar islam, kita dizalimi, hak kita
dicerobohi, kita ditanam hidup-hidup, tiada penghormatan, walau secebis oleh
kaum Adam, tiada nilaian di mata Adam, kita hanyalah sebagai alat untuk
memuaskan hawa nafsu semata. Tapi kini bila rahmat islam menyelubungi alam,
bila sinar islam berkembang, darjat kita diangkat, maruah kita terpelihara,
kita dihargai dan dipandang mulia, dan mendapat tempat di sisi Allah sehingga
tiada sebaik-baik hiasan dunia melainkan wanita solehah.

Wahai Hawa,
Kenapa engkau tak menghargai nikmat iman dan islam itu? kenapa mesti engkau
kaku dalam mentaati ajaranNya? kenapa masih segan mengamalkan isi kandunganNya?
kenapa masih was-was dalam mematuhi perintahNya? dan kenapa masih tak mahu
menutup aurat, wahai Hawa?...

Wahai Hawa,
Tangan yang menggoncang buaian bisa menggoncang dunia, sedarkah hawa kau bisa
menggoncang dunia dengan melahirkan manusia yang hebat yakni anak yang soleh
solehah, kau bisa menggegar dunia dengan menjadi isteri yang taat serta memberi
dorongan dan sokongan pada suami yang sejati dalam menegakkan Islam di mata
dunia.

Tapi Hawa, jangan sesekali kau cuba menggoncang keimanan lelaki dengan
lembut tuturmu, dengan ayu wajahmu, dengan lengguk tubuhmu. Jangan kau
menghentak-hentak kakimu untuk menyatakan kehadiranmu. Jangan Hawa...Jangan!!!
Jangan sesekali cuba menarik perhatian kaum Adam yang bukan suamimu. Jangan
sesekali menggoda lelaki yang bukan suamimu, kerana aku khuatir ia mengundang
kemurkaan dan kebencian Allah tetapi pada masa yang sama memberi kegembiraan
pada syaitan kerana wanita adalah jala syaitan, alat yang dieksploitasikan oleh
syaitan dlam menyesatkan Adam.

Hawa,
Andai engkau masih remaja, jadilah anak yang solehah buat kedua ibubapamu,
andai engkau sudah bersuami, jadilah isteri yang meringankan beban suamimu,
andai engkau menjadi ibu, didiklah anakmu sehingga ia tidak gentar
memperjuangkan ad-din Allah.

Hawa,
Andai engkau belum berkahwin, jangan kau risau akan jodohmu, ingatlah Hawa akan
janji Tuhan kita, wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Jangan
mengandaikan maruahmu hanya semata-mata kerana seorang lelaki, jangan memakai
pakaian yang menampakkan susuk tubumu hanya untuk menarik perhatian atau
bertujuan memikat seorang lelaki, kerana kau bukan memancing hatinya tetapi
merangsang nafsunya. Jangan dimulakan sebuah pertemuan dengan lelaki yang bukan
muhrim kerana aku khuatir dari mata turun ke hati, maka lahirnya
senyuman...maka tercetusnya salam dan sekaligus disusuli dengan pertemuan...
dan dari pertemuan takut lahirnya nafsu kejahatan yang menguasai diri.
Hawa,
Lelaki yang baik tidak melihat paras rupa, lelaki yang soleh tidak memilih
wanita melalui keseksiannya, lelaki yang warak tidak menilai wanita melalui
keayuannya, kemanjaannya, serta kemampuannya menggoncang iman mereka. Tetapi
akhlaknya, peribadinya dan yang penting pegangan agamanya. Lelaki yang baik
juga tidak menginginkan pertemuan dengan wanita yang bukan muhrimnya kerana ia
takut memberi kesempatan pada syaitan untuk menggodanya. Lelaki yang warak juga
tak mahu bermain cinta kerana ia tahu apa matlamat dalam sebuah pertemuan
antara lelaki dan wanita, yakni sebuah perkahwinan.

Oleh itu Hawa,
Jagalah pandanganmu, awasilah auratmu, peliharalah akhlakmu, kuatkan
pendirianmu. Andai ditakdirkan tiada cinta dari Adam untukmu, cukuplah hanya
cinta Allah memenuhi dan menyinari kekosongan jiwamu, biarlah hanya cinta
daripada kedua ibubapamu yang memberi hangatan kebahagiaan buat dirimu,
cukuplah sekadar cinta adik-beradik serta keluarga yang membahagiakan dirimu.

Hawa,
Cintailah Allah dikala susah dan senang kerana kau akan perolehi cinta dari
insan yang juga menyintai Allah. Cintailah kedua ibubapamu kerana kau akan
peroleh keredhaan Allah. Cintailah keluargamu keran kau tak akan jumpa cinta
yang bahagia selain daripada cinta keluarga.

Hawa,
Ingatanku yang terakhir, biarlah tangan yang menggoncang buaian ini bisa
menggoncang dunia dalam mencapai keredhaan Allah. Janganlah sesekali tangan
yang menggoncang dunia ini juga yang menggoncang iman lelaki, kerana aku sukar
menerimanya dan benci setiap kali mendengarnya.


Tulus Ikhlas,
Dari Adam untuk Hawa...
AKAL wanita setipis rambutnya,
tebalkan ia dengan ilmu yang bermanfaat...
HATInya serapuh kaca,
kuatkanlah ia dengan pancaran Nur Iman...
PERASAANnya selembut sutera,
suburkanlah ia dengan ketegasan demi maruahnya...
PERIBADInya lemah bak lalang ditiup angin,
hiasilah ia dengan akhlak terpuji...

Tolong sampaikan pada si dia… .

Tolong sampaikan pada si dia…

Tolong beritahu si dia aku ada pesanan buatnya..
Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya..
Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa..

Tolong nasihati sia dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..
Tolong nasihati si dia,jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..

Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..

Tolong ingatkan si dia. Aku terpikat kerana imannya bukan rupa..
Tolong ingatkan si dia. Aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..
Tolong ingatkan si dia aku kasihinya kerana santunnya..

Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..
Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..

Tolong sedarkan si dia. Aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia. Aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..

Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..
Tolong sabarkan si dia, bila jarak mejadi penyebab bertambah rindunya..

Tolong pesan padanya. Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya. Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..
Tolong pesan padanya aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..

Tolong khabarkan pada si dia. Aku tidak mahu melekakan dia..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..
Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku..

heart

Tolong sampaikan pada si dia. Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia,cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa.. Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri...

Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia.. Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan dimana si dia.. pesanan ku ini sehingga engkau bertemu diriku suatu hari nanti...



Tuesday, December 1, 2009

meminta maaf dan m'maafkan..??

meminta maaf dan m'maafkan..??

apa yg sahabat2 semua faham tentang topic ini??
bgi kefahaman sy,meminta maaf adalam memohn agar kesilapan yg leps secra sengaja atau
tidk sengaja,krn manusia alpa dgn tingkah laku sndiri. bjabat tangan ibarat memohon kemaafan,
ku kerap bsalam dgn saudaraku,agar kesilapanku dpt dilupakan..
memaafkan?? ape yg sy tahu memberi kemaafn adelah amalan mulia...ikhlas kataku,
x pernh sekali pon ku x maafkn sahabat2ku..aku sentiasa membri kemaafn krn aku tahu, bkn sengaja sahabatku utk menyakiti hatiku..even sy sndiri pon ade buat silap,xkn sy nk mngharap org sekeliling buat baik kt sy..btul x..=)

btul2 sahabatku,memang susah utk menghulurkan kemaafan..
ku pun tak t'kecuali utk memaafkan sesetengah org yg memgaibkn sy
tapi..siapa sy utk tak menerima kemaafannye yg dihulur???
sedngkan allah sendiri x snggup melihat umatnye menghururkn kemaafan..
ingt kte ni manusia hina..satu hari kte juga akn buat silap..

cube sahabat fikir...ape yg kite dpt apabila sahabat tak nak maafkan org lain??
adakah sahabat puas dgn tindakan anda?anda meninggalkn die yg dulu prnh mjdi sahabatmu....
disbb kesilapnnye??
brape lama?macam mana perasan sahabat seleps itu...
perasaan benci terhadapnye akn wujud dihati anda...prcayalah..

jgn sahabatku,jgn membenci..hidup ni tlalu sigkat untk mbnci org,cara untk mengelak bnci..

marilah kita cuba mnghulurkan kemaafan,agar hati akn jdi tenang..kite pun tak la perfect...
cuba sahabat bayngkan,apa perasaan sahabat apabila rakan anda tidk memaafkan anda?

ku pun prnah apabila maafku x diterima..rase sakit sgt2...rse terhina pon ade gk...
kngkadng mulut kata "alaa,biarkn je la dh leps..."gaya nye macam maafkn,tpi hakikatnye
masih x maafkn,krana die cube mnjauhkn dri dariku..lngsng die x bhubng pdaku,die tnggalku bgitu dgn prasaan seb'salah,sehinggakan bnyk psoalan yg timbul difikrn ku...
memng btul2 sakit sahabatku prasaan seseorng apabila maafnye x diterima..
krn ku merasainye,sbb itu la ku sedia memaafkn sesiape yg yg sdr ats kesilpn dri..
kolo boleh ku x ingin org lain rse ape yg ku rse...

"tidak sempurna iman,
tidak bernama insan,
andai p'musuhn dibiar bterusan,
leburkan k'egoan,hulurkn kemaafan,
semoga sentosa dlm k'redhaan...

JADI...MAAFKANLAHNYE WAHAI SAHABATKU..=)


sekian wassalam..

e-class
fazlynazmi=)

eratkan persahabatan


KESABARAN
Belajarlah bersabar sekiranya sikap teman baik kamu itu menyinggung perasaan mungkin dengan kesabaran,teman kamu itu akan mulai berubah dan mula berfikir tentang hati dan perasaan orang lain.


BERTERUS-TERANG
Jangan sesekali kamu memendam perasaan jika kamu tidak menyenangi sikap teman-teman sekeliling kamu.Cuba berbincang dan berterus-terang agar masalah yang membelenggu diri kamu akan selesai dan jangan meninggikan suara ketika berbincang

IKHLAS
Sentiasa bersikap ikhlas dan jangan terlalu berkira dengan orang lain.Setiap ikhlas kita akn menjadikan teman di sekeliling akan lebih menghormati kita

SALING MENGHORMATI
Hormatilah orang di sekeliling kamu dan sudah tentu orang lain juga akn menghormati kmu .

JUJUR
Belajarlah untuk menjadi seorang yang jujur.Saling percaya mempercayai menjadikan hubungan persahabatan yang dijalinkan akan berjaya.Buang jauh-jauh sikap bermuka-muka kerana ia akan merenggangkan persahabataan.

SALINAG FAHAM MEMAHAMI
Saling faham memahami dan tidak berprasangka buruk ialah resepi utama dalam membina sebuah persahabatan yang berjaya.

SALING MEMAAFKAN
Jadilah seorang yang pemaaf sekiranya teman baik kamu menyinggung perasaan.Ketahuilah sikap pemaaf itu perbuatan yang mulia.Malah ia dapat memberikan kesan positif terhadap diri kamu sendiri.

BERTOLAK ANSUR
Saling bertolak ansur juga merupakn satu faktor penting untuk membina sebuah perhubungan yang murni.Sikap begini akan memberi manfaat kepada diri kamu dan orang lain.

JAGA TUTUR KATA
Jangan terlalu celupar ketika berbicara bersama teman-teman sekeliling kamu.Sikap lepas kata begini akan mengundang perselisihan faham antara satu sama lain.

NASIHAT MENASIHATI
Teguran hendaklah secara baik dan bukanya melulu dan mengkritik.Saling ingat-mengingati itu adalah satu perbuatan yang mulia

AMBIL BERAT
Jangan petingkan diri sendiri.Berada di sisi teman ketika dia sedang susah merupakan satu pengorbanan besar dan tanda setia kawan.Ia memberikan kekuatan dan sedikit sebanyak masalah yang ditanggunginya akan berkurangan.

SALING BERHAUBUNG
Jauh di mata,dekat di hati.Walau pun mungkin kamu dipisahkan oleh jarak dan kesibukan tetapi kamu masih boleh mengeratkan persahabatn dengan bertanya khabar.Telefon atau sekadar menghantar sms pun sudah mencukupi sebagai tanda ingatankamu kepadanya.

BERTELINGKAH
Kadang-kadang pertelingkahan yang berlaku boleh mengeratkan perhubungan.Sesekali bertelingkah akan menjadikan perhubungan bertambah baik.Kita lebih saling mengenali dan memahami antar satu sama lain.Tapi haruslah ingat,bergaduh tanpa bermaafan tidak ada gunanya.Sekurang-kurangnya kita kenalah beralah,bermaaf-maafan agar keruhan yang melanda agar jernih semula.

kegembiraan waktu sekolah..

mengimbau kembali masa silam b'sama sahabat2 disekolah..


assalammualaikum...
sheila,mira,elis,zura,yana,zetty juga ina 7 sahabat ini b'serang dlm hati ku ini sejak tingkatan 2..ketawa,menangis,sedih dn bnyk lgi maianan emosi yg btanding dihati kte.. ingat lgi x kwn2,mse kte di tingkatan 3??aku gaduh ngn zura..dua2 ego sendiri..namun hubungan kami bagai isi dan kuku,dlm beberapa hari shaja kami bjabat tangan semula,menundukkan ego,memohon maaf diatas kesalahan masing2...kngkadng bile tfikr blik cam mne la leh gaduh..rse cm nk gelak jee melihat peristiwa ituu...=)

alangkah bahagianya waktu itu,rindu rasanye dihati,jiwa meronta-ronta agar dipulangkan saat2 itu..namun kte perlu akur pda hakikat hidup..

ingt lagi x shabat2ku,dua,3 hari sebelum hari jadi yana yg ke-15?? kte smua pura2 pinggirkn die.kte x layan die,tak tgor die dan tarik muka apabila bselisihan dgnnye.. apabila tiba saatnye,kte kejutakn die dgn kek dan hadiah..ku hadiahkan pdanye tady bear besar.. die suka gile..=)
ade hadiah yg yana dpt sampai die menangis..ade kwn2 lelaki kacau die bgi hadiah lips mati,melompat2 yana..hehehe meriah btu suasana itu..

mase di tingkatan 4, kmi masak2 kt bilik ERT...hehe macam2 makanan dibuat,suasana memang mriah la x tw cm ne nk cakap..=) zura buat karipap gulung,aku and sheila buat mertabak,ina dan zetty buat nasi goreng..dn ade la membr2 lain buat gk...semua btul2 dgn kesungguhan masak..hehe kemudian kmi pnggl2 cikgu2 yg mengajar kmi ajak makn sekali..masing2 kne puji..senyum lebar kami semua....hehe

tiba tahun 2007, masing2 sibuk dgn SPM, 1 pejalanan yg amat penting utk mse dpn kte. Kte mengimpikan segulung ijazah malah lebih drpda itu pon utk digenggam..

mira mengimpikan peguam syariah,sheila pulak ekonomi,elis dgn pereka fesyen,zetty dgn kehebatan IT, zura impian doktor,yana pakar sains dan ina impikan menjadi wartawan.. tinggi btul impian kte.insya allah berbekalkn usaha gigih kte,doa restu ibubapa dan guru yg kte sygi,impian juga bakal jdi kenyataan...

semoga kte dipertemukan setelah impian2 tcapai,pada saat tu mngkin kte akn kenang kembali waktu kte menuntut ilmu bsama..

sekian wassalam..


e-class dri
fazlynazmi=)

Friday, November 27, 2009

~SAHABAT..~

adakah kte sahabat yg baik??
7 tips untk jadi sahabat yg baik.. kolo ada tips2 lgi yg nk dikongsi,boleh la comment..=)

1. Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;

2. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;

3. Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;

4. Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik..

5. Sahabat yang baik adalah sahabat yang berani membetulkan kita ketika kita berbuat kesalahan sehingga kita tidak hanyut di dalam kesalahan dan dosa.

6. Sahabat sejati akan meluruskan jalan ketika kita kehilangan arah dan tidak akan meninggalkan kita dalam suka, apalagi dalam duka.

7. Bersahabat dengan seorang yang jujur akan membuat seseorang itu senantiasa terpelihara kejujurannya.

Tuesday, November 24, 2009

REMEMBER ME AS YOUR FRIENDS..

REMEMBER ME AS YOUR FRIENDS..

lagu ini khas untuk sesiape yg bergelar KAWAN,TEMAN dan SAHABAT..
lagu ini sy tujukan kepada teman2ku baik jauh atau dekat,semoga ikatan ukhwah yg dibina bukan hanya sementara insya allah hingga kekal sampai bila2...

Dan dgn kesempatan ini juga sy sebagai insan biase ingn memohon maaf sekira nye ada terkasar bahasa dn gurauan yg terlebih..mngkin niat dihati hanya sekadar ingin mengusikmu, dlm tdk sedar usikanku itu telah menyakiti htimu..minta maaf sgt2..
Percayalah sahabatku dri ini tdk akn berhenti memohon kemaafan selagi ku masih bernafas.. jika 1 hari nti kau tdak dgr lgi sesuatu ucapan kemaafan dri ku itu bermakna aku telah pergi dulu drimu....=)

kenangan yg kte lalui bersama sangat indah,disaat kau hulurkan salam perkenalan padaku..
tdak pernh sekaliku terbayang ape yg akn terjadi dlm ikatan kte,saat perkenalan segala keindahan yg ku nmpak diwajahmu..segala kelemahan dan keburukanmu tdk sekali ku memandangnya,pada saat itu ku hanya berfikr ingin menjadi temanmu hingga akhir nafasku..
segala kesedihanku kau mendengar,apabila ku diuji kau bngkitkn semangatku, saatku lemah dn tdk berdaya kau nasihat aku dgn kehebatanmu...dan3.."sekiranya aku melakukn kesilapan atau menyakiti htimu,tegorlah aku agar dptku perbaiki kelemahanku itu..

allah telah mengurniakan aku sahabat yg sejati,die telah membawa aku mendekati illahi..
sahabat adalah pinjaman yg amat berharga agar dpt memimpin kte dlm meneruskan perjuangan..kadang2 dlm kemesraan yg dialami,sehinggakan kte lupa ungkapan 'perpisahan..'

Ku percaya dgn takdir illahi,setiap pertemuan msti ade perpisahan..
dan sekarang tibalah masaku untuk melangkah pergi meninggalkn mu, telah ku cuba sedaya upaya tdk meniggalkn mu..tpi aku harus merelakannya krn kte masing2 ade cita2 tersendiri..


dgn izin allah,kte akn dipertemukan dilain hari..akn ku terus berdoa agar kau dapt memaafkn kesilpnku yg leps secara tdk sedar...supaya peluang seterusnya kta akn jdi lebh matang dri yg sebelum ini..

~KHAS KEPADA INSAN BERNAMA SAHABAT~

video video


by fazlynazmi=)

Friday, November 20, 2009

~SaHaBaT..~

~SaHaBaT..~

Assalammualaikum...


sahabat oh sahabat..rasanye semua insan kat atas dunia nih pernah
memilikki sahabat untuk berkongsi suka-duka, pahit-manis, gelak-tawa,
senyum-tangis pasti tersimpan rapi dalam kantung kenangan..Namun, tidak
semua persahabatan bersulam kasih sayang sejati, keikhlasan zahir &
batin mahupun kejujuran yang membaluti dir.. Ya, pasti anda semua
pernah rasa manis & indahnya sebuah ukhwah bersama seorang insan
yang bergelar sahabat.. Namun begitu pasti ada yang terluka, terguris,
terhimpit, dihimpit, menghimpit dan sebagainya... Setiap orang pasti
mengimpikan sebuah persahabatan yang indah umpama kita mengimpikan
seorang teman untu sehidup & semati bersama kita..

Tetapi, mampukah kita memilikki sahabat sejati??
Layakkah kita meraih sahabat yang baik??
Baikkah kita??
Berhakkah kita??
Jujurkan kita dalam berbicara dengannya??
Ikhlaskah Kita bersahabat dengannya??
Setiakah kita seandai dia dilanda musibah??

" Aku kasihi sahabatku dengan segenap jiwaku. Sahabat yang baik adalah

seiring dengan ku. Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang. Semakin ramai sahabat semakin aku percaya diri. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka & duka. Jika aku dapat , aku ingin setia padanya.." - Iman

Seringkali kita terlupa dan terleka akan janji-janji kita pada sahabat kita..
Seringkali kita meninggalkannya dikala dia memerlukan kita..
Seringkali kita asyik bercerita tentang kejayaan dan kesengsaraan kita,
namun pernahkah kita mendengar luahan & kegembiraannya??
Seringkali kita meminta gar dia menjadi seorang pendengar yang setia,
namun sedarkah kita bahawa kita bukan pendengar yang baik??

Hari-hari dan waktu telah berlalu...
Kenangan-kenangan hanya terlipat sepi di sebalik tirai...
Jelas kita sudah semakin jauh dan berlari meninggalkan sahabat kita dibelakang tanpa menoleh...Waktu telah memamah sirna persahabatan,,,
andai kita menjadi sahabat yang tidak tahu menghargai jadilah kita orang yang ketinggalan...
kenapa? kenapa? dan kenapa?

Kerana hidup tanpa seorang sahabat memang tidak bererti...Perlukah kita menghargai kehadiran seorang sahabat disisi?
Jawapannya adalah 'YA'! kerana tanpa seorang sahabat kita tidak mungkin
tersenyum..hari-hari yang dilalui mungkin suram..pilu dan sebagainya...

Apa salahnya jika kita hanya merungkai perkataan " terima kasih kawan!
kerana sudi jadi sahabat aku" tidak salahkan? tidak rugi andai diwaktu
hari-hari indah seorang sahabat seperti hari lahir atau tatkala ada
kejayaan yang digapai oleh sahabat kita, kita hadiahkan sesuatu yang
mungkin bisa memberi dia sebuah senyuman...

Namun kita seringkali
terlupa dengan nikmat yang Allah telah pinjamkan kita untuk kita
seorang sahabat untuk menjadi teman berbicara untuk kita berdakwah
untuk kita mencari jalan kebenaran...Kita telah menyalahgunakan
kehadiran seorang sahabat... Kita mempergunakan dia, menikam dia dari
belakang, mengammbil kesempatan dan mengguriskan hati seorang
sahabat...Inikah yang mampu digelarkan sahabat sejati??

"Tidak sempurna iman seseorang, sehingga dia mengasihi sahabatnya
seperti dia mengasihi dirinya sendir"
( HR Al-Bukhari & Muslim)