Monday, July 6, 2009

MICHAEL JACKSON MASUK ISLAM, GANTI NAMA MIKAEEL
(Michael Jackson ketika mengunjungi Bahrain 29 Agustus 2005, didampingi tuan rumah kerajaan yang mengundangnya.)

Penyanyi pop dunia, super star Michael Jackson (50 tahun) telah masuk Islam dan berganti nama Mikaeel. Jackson duduk di lantai dengan memakai peci kecil Difahamkan, Michael,mengucapkan dua kalimah syahadah di depan seorang imam yang dijemput ke upacara bersejarah itu. Michael kemudian bersetuju menggunakan nama Mikaeel, iaitu salah nama malaikat dalam agama Islam.

Upacara ini diselenggarakan di rumah temannya di Los Angeles. Setelah resmi masuk Islam, ia mulai menjalankan ajaran-ajaran Islam.

-

Kabarnya Jackson menolak alternatif nama baru dengan nama Mustafa, dan ia lebih tertarik memilih nama Mikaeel, yakni nama salah satu malaikat.

-

Sebelum ini, abang Michael iaitu Jermaine Friday, terlebih dulu memeluk Islam pada 1989 dan sejak itu penyanyi lagu
Heal The World itu mula menunjukkan minat terhadap ajaran Islam.


Satu ketika, selepas Jermaine pulang dari Tanah Suci Makkah, dia menghadiahkan Michael beberapa buku tentang ajaran Islam dan pada saat itu Jermaine semakin yakin bahawa satu hari kelak, pintu hati Michael akan benar-benar terbuka untuk menjadi seorang muslim...

Jackson yang akhir-akhir ini tinggal di Bahrain, dikabarkan telah menyumbang sejumlah wang banyak untuk pembangunan sebuah masjid dekat di istana mewah kerajaan Bahrain, di ibukota Bahrain bernama Manama.






Michael Jackson bersama anaknya menyamar dengan berpakaian abaya (pakaian tradisional wanita Arab) dan berkrudung ketika berada di Bahrain tahun 2006.





MICHAEL JACKSON MENINGGAL DUNIA DALAM USIA 50 TAHUN
Pada pagi hari tanggal 25 Juni 2009, Jackson dilaporkan jatuh tak sadarkan diri di rumah sewanya di Holmby Hills, Los Angeles, AS. Setelah roboh, doktor pribadinya yang waktu itu bersama dengannya, berusaha untuk menyadarkannya kembali. Paramedis dari Los Angeles Fire Deparment yang menerima panggilan melalui no. 911 pada jam 12.21 p.m...Jumaat, 5.26 pagi, waktu Malaysia (waktu setempat/Pasifik) datang ke tempat Jakcson 9 minit kemudian.

Jackson di laporkan tidak bernafas dan tindakan CPR (cardiopulmonary resuscitation = melakukan pernafasan buatan atau tindakan penekanan dada untuk menghidupkan kembali kerja jantung) segera dilakukan. Tindakan CPR tetap dilakukan selama perjalanan membawa Jackson dari rumahnya sampai tiba di rumah sakit UCLA Medical Center jam 1.14 p.m. Jackson koma dan meninggal dunia tak lama kemudian setelah dilarikan ke rumah sakit tersebut. Kematian Jackson diumumkan sekitar jam 2.26 p.m. waktu setempat. Penyebab kematian Jackson dilaporkan karena gagal jantung (cardiac arrest).

November tahun lalu, Michael atau cukup sinonim dengan gelaran King of Pop, telah dilaporkan memeluk Islam. Difahamkan, Michael telah mengucapkan dua kalimah syahadah di depan seorang imam yang dijemput ke upacara itu. Michael kemudian bersetuju menggunakan nama Mikaeel, iaitu salah nama malaikat dalam agama Islam.

Ketika ini ratusan peminat beliau sedang berkumpul di luar pusat perubatan berkenaan untuk mendapatkan pengesahan serta maklumat lanjut tentang kematian ikon pop dunia ini. Jenazahnya telah dibawa dengan helikopter dari pusat perubatan itu untuk dibedah siasat dan kemudian dikebumikan...



Pintu gerbang rumah sewaaan Michael Jackson di LA, dikalungi bunga.


selamat tinggal michael jackson(mekaeel)

"Islam adalah agama terakhir yang paling sempurna, agama terakhir muncul utk menyempurnakan agama-agama yang sebelumnya (terbaik krn merupakan revisi dr agama-agama yang terdahulu).
menurut padangan saya, mana mungkin agama yg muncul sebelum Islam (sbg agama terakhir) bisa membenarkan kehidupan, dimana-mana yang terakhirlah yang menyempurnakan semuanya."

Terima kasih Ya Allah Engkau telah tunjukan Kebesaran-Mu dengan membawa cahaya Islam pd selebritis dunia spt mekaeel mudah-mudahn ini menjadi awal kembali nya Kebesaran Islam di dunia dan semoga dengan kematian mekaeel menjadi ilham dan niat semua orang untuk memeluk Islam dengan ikhlas dan BENAR.

Semoga arwah mkaeel diterima disisi Tuhan kita semua ALLAH SWT.Amin
selamat sejahtera dan semoga Allah merahmati semua!
~fazlynazmi~


No comments:

Post a Comment